Home - Privacyverklaring
Bijsluiter incassodienstverlening
Op grond van de Wet kwaliteit incassodienstverlening, het Besluit kwaliteit incassodienstverlening
en de Regeling kwaliteit incassodienstverlening moeten incassodienstverleners u verplicht proactief
wijzen op uw rechten en plichten. In deze bijsluiter zetten wij uw rechten en plichten uiteen.
Incassodienstverleners die via NowID zijn aangesloten zijn zowel fysiek als telefonisch bereikbaar.
Zij bieden u de mogelijkheid om een fysieke afspraak op hun kantoor te maken voor (bijvoorbeeld)
het verkrijgen van informatie, het overleggen van documenten of het verrichten van (pin)betalingen.
Maak vooraf een afspraak. U kunt gebruikmaken van hun contactgegevens. De contactgegevens
van de incassodienstverleners die via NowID zijn aangesloten vindt u overzichtelijk op onze website:
Waarom ontvang ik een aanmaning/ ingebrekestelling?
U ontvangt een aanmaning/ ingebrekestelling, omdat een partij stelt dat u een geldbedrag
verschuldigd bent en u (ondanks herinnering) niet tot betaling van het gevorderde bent overgegaan.
Meer informatie over de vordering staat in de aanmaning/ ingebrekesteling. De incassodienstverlener
kan u uitgebreider toelichten hoe de vordering tot stand is gekomen. Voor vragen over de vordering
kunt u contact opnemen met de incassodienstverlener.
Betaalmogelijkheden
U heeft diverse betaalmogelijkheden:
1. iDEAL: Wanneer u via iDEAL wil betalen, kunt dat doen via de iDEAL-link die in de e-mail
staat die u ons heeft ontvangen. U kunt dan op veilige en snelle manier alles betalen, waarna
het incassotraject stopt.
2. Bankoverboeking: Liever zelf een betaling doen? U kunt dan via uw online bankomgeving
een betaling uitvoeren. Maak het te totaal te betalen bedrag over naar het
bankrekeningnummer van de incassodienstverlener.
3. Contant: Het uitgangspunt is dat geldbewegingen via de bank plaatsvinden. Contant
betalingsverkeer wordt zoveel mogelijk vermeden. Indien u contant wil betalen, maak dan
een afspraak met de incassodienstverlener. Zij vragen u altijd om een verklaring voor de
herkomst van het contante geld. In hun administratie verwerken zij dat dit onderzoek heeft
plaatsgevonden en welke verklaring is gegeven.
Ik wil een betalingsregeling
Op grond van de wet behoeven schuldeisers geen genoegen te nemen met een betalingsregeling
(artikel 6:29 BW). Desondanks spannen incassodienstverleners die via NowID zijn aangesloten zich
in om hun opdrachtgevers te laten instemmen met realistische betalingsregelingen die rekening
houden met uw financiële situatie. Neem contact met de incassodienstverlener op om de
mogelijkheden van een betalingsregeling te bespreken. Houd er rekening mee dat zij u kunnen
vragen om een overzicht van inkomsten, uitgaven en schulden.
Ik betwist de vordering
Op het moment dat u de vordering betwist, dan kunt u dit kenbaar maken door een e-mail die u van
de incassodienstverlener heeft ontvangen terug te zenden met daarin uw verweer. Op dat moment
wordt het incassotraject gepauzeerd. Vervolgens neemt de incassodienstverlener contact op met de
opdrachtgever om uw betwisting te bespreken. U ontvangt daarna binnen een redelijke termijn een
reactie van de incassodienstverlener of haar opdrachtgever.
Ik heb meer schulden
Het is belangrijk om grip te krijgen op de hoeveelheid openstaande rekeningen. Er zijn diverse
websites met adviezen, tips en informatie te vinden die behulpzaam kunnen zijn bij het weer op orde
brengen van uw financiën. Op www.nibud.nl en www.zelfjeschuldenregelen.nl vindt u vele tips en
hulpmiddelen.
Is er sprake van een problematische schuldensituatie? Voor hulp bij uw schulden kunt u zich melden
bij uw gemeente. U kunt daar terecht voor een advies of een aanvraag voor schuldbemiddeling of
schuldsanering. De gemeente kijkt of ze u kan helpen bij uw schulden. Dit heet een minnelijk traject.
Lees hier meer informatie.
Ziet u door uw financiële problemen geen uitweg meer en denkt u aan zelfdoding? Er is altijd een
oplossing! Stichting 113 Zelfmoordpreventie biedt hulp (www.113.nl). U kunt geheel anoniem bellen
of chatten met hun specialisten. Bel gratis 0800-0113.
Ik heb een klacht
Incassodienstverleners die via NowID zijn aangesloten doen hun best te voorzien in een behoorlijke
dienstverlening. Het kan echter toch voorkomen dat er een klacht ontstaat. Wanneer u een klacht
heeft over de dienstverlening, dan informeert u de incassodienstverlener. Zij zullen uw klacht dan in
behandeling nemen overeenkomstig de standaardklachtenregeling die u kunt vinden op hun website.
Uw klacht kunt u schriftelijk indienen per post of per e-mail.
Bent u na de behandeling van uw klacht niet tevreden over de afhandeling, dan heeft u de
mogelijkheid een klacht in te dienen bij Incassoklacht.nl. Incassoklacht.nl zal het geschil aan de hand
van hun geschillenregeling afhandelen. Lees hier meer informatie.
Verwerking persoonsgegevens
Voor de volledigheid wijzen wij u erop dat de door u verstrekte gegevens in verband met de
onderliggende overeenkomst(en) worden opgenomen in de door de incassodienstverleners gevoerde
registraties. Deze persoonsregistraties worden gevoerd ten behoeve van het administreren van
relevante gegevens terzake het incasseren van de vordering(en). Op deze registraties is de Algemene
Verordening Gegevensbescherming van toepassing.
Wilt u dat de incassodienstverlener uw persoonsgegevens verwijdert? Stuur dan een e-mail of brief
aan de organisatie. Geef daarin aan welke gegevens u wilt laten verwijderen. U kunt voor uw verzoek
de voorbeeldbrief gegevens verwijderen van de Autoriteit Persoonsgegevens gebruiken. De
voorbeeldbrief vindt u hier. In sommige gevallen hoeft de incassodienstverlener (nog) niet uw
persoonsgegevens te verwijderen, omdat er (bijvoorbeeld) nog sprake is van een openstaande
vordering. Lees hier meer informatie.
Vrijwilligheid
U heeft geen verplichting om de incassodienstverlener te woord te staan of om haar in uw eigen
woning toe te laten. U mag op elk moment het gesprek met een incassodienstverlener beëindigen.
Het beëindigen van een gesprek kan gevolgen hebben (lees: wat gebeurt er indien ik niet betaal?).
Wat gebeurt er indien ik niet betaal?
Wanneer u de vordering niet betaalt, dan kan de schuldeiser ervoor kiezen om een gerechtelijke
procedure te starten. In dat geval wordt uw dossier overgedragen aan de deurwaarder. Meer
informatie over deze procedure en de eventuele gevolgen kunt u hier lezen.
Website
Meer informatie vindt u op onze website: www.nowid.org.
Disclaimer en auteursrecht
De inhoud van deze bijsluiter is met zorg samengesteld. Stichting NowID aanvaard op geen enkele
manier aansprakelijkheid voor gevolgen van het gebruik van deze bijsluiter.
De inhoud van deze bijsluiter is eigendom van Stichting NowID. De bijsluiter mag niet worden
gekopieerd, of gereproduceerd, behalve voor gebruik door incassodienstverleners die via NowID zijn
aangesloten.
Bel ons op telefoonnummer: 038 – 332 63 09
- Direct een jurist met kennis aan de lijn
- Gratis juridisch advies
- Op werkdagen van 9:00 – 17:30 bereikbaar
- Gratis voor ondernemers en ZZP’ers
Neem vandaag nog contact met ons op
Heeft u een vraag? Onze incasso juristen staan u graag te woord om u verder te helpen!