Intercash

Home - Privacyverklaring

Bijsluiter incassodienstverlening

 
 

Op grond van de Wet kwaliteit incassodienstverlening, het Besluit kwaliteit incassodienstverlening

en de Regeling kwaliteit incassodienstverlening moeten incassodienstverleners u verplicht proactief

wijzen op uw rechten en plichten. In deze bijsluiter zetten wij uw rechten en plichten uiteen.

Incassodienstverleners die via NowID zijn aangesloten zijn zowel fysiek als telefonisch bereikbaar.

Zij bieden u de mogelijkheid om een fysieke afspraak op hun kantoor te maken voor (bijvoorbeeld)

het verkrijgen van informatie, het overleggen van documenten of het verrichten van (pin)betalingen.

Maak vooraf een afspraak. U kunt gebruikmaken van hun contactgegevens. De contactgegevens

van de incassodienstverleners die via NowID zijn aangesloten vindt u overzichtelijk op onze website:

www.nowid.org.

Waarom ontvang ik een aanmaning/ ingebrekestelling?

U ontvangt een aanmaning/ ingebrekestelling, omdat een partij stelt dat u een geldbedrag

verschuldigd bent en u (ondanks herinnering) niet tot betaling van het gevorderde bent overgegaan.

Meer informatie over de vordering staat in de aanmaning/ ingebrekesteling. De incassodienstverlener

kan u uitgebreider toelichten hoe de vordering tot stand is gekomen. Voor vragen over de vordering

kunt u contact opnemen met de incassodienstverlener.

Betaalmogelijkheden

U heeft diverse betaalmogelijkheden:

1. iDEAL: Wanneer u via iDEAL wil betalen, kunt dat doen via de iDEAL-link die in de e-mail

staat die u ons heeft ontvangen. U kunt dan op veilige en snelle manier alles betalen, waarna

het incassotraject stopt.

2. Bankoverboeking: Liever zelf een betaling doen? U kunt dan via uw online bankomgeving

een betaling uitvoeren. Maak het te totaal te betalen bedrag over naar het

bankrekeningnummer van de incassodienstverlener.

3. Contant: Het uitgangspunt is dat geldbewegingen via de bank plaatsvinden. Contant

betalingsverkeer wordt zoveel mogelijk vermeden. Indien u contant wil betalen, maak dan

een afspraak met de incassodienstverlener. Zij vragen u altijd om een verklaring voor de

herkomst van het contante geld. In hun administratie verwerken zij dat dit onderzoek heeft

plaatsgevonden en welke verklaring is gegeven.

Ik wil een betalingsregeling

Op grond van de wet behoeven schuldeisers geen genoegen te nemen met een betalingsregeling

(artikel 6:29 BW). Desondanks spannen incassodienstverleners die via NowID zijn aangesloten zich

in om hun opdrachtgevers te laten instemmen met realistische betalingsregelingen die rekening

houden met uw financiële situatie. Neem contact met de incassodienstverlener op om de

mogelijkheden van een betalingsregeling te bespreken. Houd er rekening mee dat zij u kunnen

vragen om een overzicht van inkomsten, uitgaven en schulden.

Ik betwist de vordering

Op het moment dat u de vordering betwist, dan kunt u dit kenbaar maken door een e-mail die u van

de incassodienstverlener heeft ontvangen terug te zenden met daarin uw verweer. Op dat moment

wordt het incassotraject gepauzeerd. Vervolgens neemt de incassodienstverlener contact op met de

opdrachtgever om uw betwisting te bespreken. U ontvangt daarna binnen een redelijke termijn een

reactie van de incassodienstverlener of haar opdrachtgever.

Ik heb meer schulden

Het is belangrijk om grip te krijgen op de hoeveelheid openstaande rekeningen. Er zijn diverse

websites met adviezen, tips en informatie te vinden die behulpzaam kunnen zijn bij het weer op orde

brengen van uw financiën. Op www.nibud.nl en www.zelfjeschuldenregelen.nl vindt u vele tips en

hulpmiddelen.

Is er sprake van een problematische schuldensituatie? Voor hulp bij uw schulden kunt u zich melden

bij uw gemeente. U kunt daar terecht voor een advies of een aanvraag voor schuldbemiddeling of

schuldsanering. De gemeente kijkt of ze u kan helpen bij uw schulden. Dit heet een minnelijk traject.

Lees hier meer informatie.

Ziet u door uw financiële problemen geen uitweg meer en denkt u aan zelfdoding? Er is altijd een

oplossing! Stichting 113 Zelfmoordpreventie biedt hulp (www.113.nl). U kunt geheel anoniem bellen

of chatten met hun specialisten. Bel gratis 0800-0113.

 

 

Ik heb een klacht

Incassodienstverleners die via NowID zijn aangesloten doen hun best te voorzien in een behoorlijke

dienstverlening. Het kan echter toch voorkomen dat er een klacht ontstaat. Wanneer u een klacht

heeft over de dienstverlening, dan informeert u de incassodienstverlener. Zij zullen uw klacht dan in

behandeling nemen overeenkomstig de standaardklachtenregeling die u kunt vinden op hun website.

Uw klacht kunt u schriftelijk indienen per post of per e-mail.

Bent u na de behandeling van uw klacht niet tevreden over de afhandeling, dan heeft u de

mogelijkheid een klacht in te dienen bij Incassoklacht.nl. Incassoklacht.nl zal het geschil aan de hand

van hun geschillenregeling afhandelen. Lees hier meer informatie.

Verwerking persoonsgegevens

Voor de volledigheid wijzen wij u erop dat de door u verstrekte gegevens in verband met de

onderliggende overeenkomst(en) worden opgenomen in de door de incassodienstverleners gevoerde

registraties. Deze persoonsregistraties worden gevoerd ten behoeve van het administreren van

relevante gegevens terzake het incasseren van de vordering(en). Op deze registraties is de Algemene

Verordening Gegevensbescherming van toepassing.

Wilt u dat de incassodienstverlener uw persoonsgegevens verwijdert? Stuur dan een e-mail of brief

aan de organisatie. Geef daarin aan welke gegevens u wilt laten verwijderen. U kunt voor uw verzoek

de voorbeeldbrief gegevens verwijderen van de Autoriteit Persoonsgegevens gebruiken. De

voorbeeldbrief vindt u hier. In sommige gevallen hoeft de incassodienstverlener (nog) niet uw

persoonsgegevens te verwijderen, omdat er (bijvoorbeeld) nog sprake is van een openstaande

vordering. Lees hier meer informatie.

Vrijwilligheid

U heeft geen verplichting om de incassodienstverlener te woord te staan of om haar in uw eigen

woning toe te laten. U mag op elk moment het gesprek met een incassodienstverlener beëindigen.

Het beëindigen van een gesprek kan gevolgen hebben (lees: wat gebeurt er indien ik niet betaal?).

Wat gebeurt er indien ik niet betaal?

Wanneer u de vordering niet betaalt, dan kan de schuldeiser ervoor kiezen om een gerechtelijke

procedure te starten. In dat geval wordt uw dossier overgedragen aan de deurwaarder. Meer

informatie over deze procedure en de eventuele gevolgen kunt u hier lezen.

Website

Meer informatie vindt u op onze website: www.nowid.org.

Disclaimer en auteursrecht

De inhoud van deze bijsluiter is met zorg samengesteld. Stichting NowID aanvaard op geen enkele

manier aansprakelijkheid voor gevolgen van het gebruik van deze bijsluiter.

De inhoud van deze bijsluiter is eigendom van Stichting NowID. De bijsluiter mag niet worden

gekopieerd, of gereproduceerd, behalve voor gebruik door incassodienstverleners die via NowID zijn

aangesloten.

Intercash transport png

Bel ons op telefoonnummer: 038 – 332 63 09

Neem vandaag nog contact met ons op

Heeft u een vraag? Onze incasso juristen staan u graag te woord om u verder te helpen!

Contact